RSS2.0

diumenge, de juny 10, 2007

bicing
morirà d'éxit?
segur... 40000 usuaris, i no hi ha prou carrils bici..
He llegit avui al periódico que hi ha usuaris de bicing que sembla que és el primer cop que agafen una bicicleta. O que és el primer cop que la fan servir a la ciutat...

copio la notícia.. ja que avuiat no estarà operativa:

Els usuaris del Bicing causen temor i queixes entre els vianants

  1. La majoria són inexperts que no s'atreveixen a anar per la calçada i circulen més segurs per la vorera
  2. La xifra d'abonats arriba als 40.000, gairebé tres vegades més del que es planejava per a finals d'any
 Una usuària del servei Bicing circula de forma arriscada, sense utilitzar les mans, pel centre de Barcelona. Foto:  JOAN CORTADELLAS
Una usuària del servei Bicing circula de forma arriscada, sense utilitzar les mans, pel centre de Barcelona. Foto: JOAN CORTADELLAS
CATALINA GAYÀ
BARCELONA
Una onada d'antipatia recorre les voreres de Barcelona. El fenomen blanc-i-vermell --els colors del Bicing-- s'apropia de bulevards i rambles de la ciutat i les queixes dels transeünts cada vegada són més irades. "A la pròxima bicicleta que em doni un cop, li clavaré un cop amb la bossa", es queixa una noia. Un bicing oscil.lant es va topar amb ella quan anava passejant pel Portal de l'Àngel. Ni perdó ni disculpes ni res de res. "Camines per la vorera, sents el timbre i t'has d'apartar. La majoria sembla que no ha agafat una bicicleta en la seva vida", es queixa un altre vianant.
Durant gairebé dues dècades, ciclistes i vianants han lluitat al mateix bàndols en la batalla per guanyar espai al cotxe i la motocicleta. Ara els carrers s'omplen de ciclistes --aquesta setmana la xifra d'usuaris del Bicing ha arribat als 40.000-- que no s'atreveixen a circular per la calçada i que busquen en les voreres, passejos o rambles un carril alternatiu, més segur per a ells.
"Em fa por circular entre els cotxes i vaig per la vorera. Els vianants s'enfaden i sé que tenen raó, però ¿què he de fer?". Aquesta la resposta i el dubte de cinc usuaris del Bicing en cinc punts diferents de la ciutat. Només un d'ells confessa que ja havia anat en bici per Barcelona abans que es posés en funcionament el servei de l'ajuntament. A més, és l'únic que, si no li queda cap més remei, es tira a l'asfalt. Els altres es confessen principiants, inexperts en el pedaleig urbà.

PRIMERA EXPERIÈNCIA
Per a dues noies de vint-i-pocs anys, una d'uns trenta i un home de 62 anys, el Bicing és la primera experiència amb una bicicleta a la ciutat. Les conse-
qüències: circulen per les voreres perquè els fa por anar entre els cotxes; se senten insegurs per alguns carrils bicis --el de Consell de Cent i el de Diputació són els pitjors-- en què les zones de càrrega i descàrrega o els cotxes aparcats són el pa de cada dia; no saben què fer quan un carril bici s'acaba sense previ avís.
Els experts coincideixen a dir que aquest és un moment de canvi en el model de mobilitat urbà. "S'ha de transmetre un missatge de convivència entre ciclistes i transeünts. El vianant ja no pot anar mirant les musaranyes. Dels 11.000 ferits que hi va haver l'any passat en accidents a la ciutat, cap va ser a causa d'una bicicleta", aclareix Ole Thorson, president de la Federació Internacional de Vianants.
Haritz Ferrando, del Bicicleta Club de Catalunya (BAC), té clar que hi ha un abans i un després del Bicing: "Ha servit per mostrar que hi ha molta gent que vol anar en bici per la ciutat. Ja no es pot dir que no hi ha demanda. Els nous ciclistes estan buscant el seu espai i s'ha de fer tot el possible perquè puguin circular. Apostem per reduir la velocitat dels cotxes perquè els ciclistes i els automòbils cohabitin, i per conscienciar els ciclistes que a les voreres s'han de comportar d'una determinada manera, respectant sempre el vianant".
Ni la Guàrdia Urbana ni l'ajuntament tenen constància que s'hagin produït atropellaments. Tot i així, ni els defensors de la bicicleta poden negar que el malestar i el temor davant els ciclistes està a l'ordre del dia. "El Bicing atrau conductors de baix perfil que no van en bicicleta des de fa temps o, en alguns casos, que no havien agafat mai una bicicleta a la ciutat. Els nous usuaris han de saber que circular per la ciutat no és el mateix que anar per la muntanya o per un poble. S'ha de tenir en compte determinades recomanacions que han de saber abans de pujar a una bici", explica Joan Estevadeordal, president de Catalunya Camina.
De moment, són pocs els ciclistes --bicing i no bicing-- que fan cas a l'ordenança sobre la circulació de vianants i vehicles a la ciutat. Segons les últimes informacions, la norma entra en vigor a finals d'agost. Llavors, els bicing hauran de baixar de les voreres. El fenomen blanc-i-vermell estarà a l'asfalt.